vrijdag 31 december 2010

Wieg

Het lijkt wel of ik aan het eind van het jaar nog even snel alles geblogd wil hebben. Ach ja, ik ben nu toch lekker bezig dus ga ik maar even door.
Mijn zwager en schoonzus verwachten in februari hun eerste kindje. Bij mijn schoonouders op zolder staat een wiegje, een soort biezenmandje. Eigenlijk had Doris hier ook in moeten liggen maar wij hadden helaas geen plek in ons vorige huis.
De bekleding van het wiegje is er 35 jaar geleden opgemaakt door mijn schoonmoeder, samen met háár schoonmoeder. Ze was toen in verwachting van Hendrik-Jan en kon dit wiegje overnemen via een collegaatje. Alleen de bekleding moest worden vervangen.

Verslagje over het wiegbekleden 35 jaar geleden
De bekleding was na al die tijd verkleurd en moest eigenlijk gewassen worden. Maar omdat het echt rechtstreeks op de wieg was genaaid en getimmerd kon het niet zonder beschadigingen verwijderd worden. Een een deel van de bekleding  ontbrak.
We zijn vol goede moed begonnen, wieg opmeten, bekleding er afhalen en nieuwe stof kopen.
Alles was in huis, ik had mijn lockmachine meegenomen om lekker door te kunnen werken. maar toen ik de machine op tafel zette bleek dat het snoer en pedaal nog in Almere waren, keurig opgerold maar niet ingepakt! Zo konden we niet verder maar met de gedachte dat je altijd kunt vragen heb ik een telefoontje gepleegd met de mensen van Niessen naaimachines in Veenendaal. Zij waren zo lief om een pedaal beschikbaar te stellen. Een ouwetje die regelmatig uit de machine viel maar dat was snel opgelost met een klos garen als stut.
We waren een aardig eind gekomen maar het bleek behoorlijk wat meer werk te zijn dan gedacht. Ook omdat ik de bekleding zo wilde maken dat deze los kan en gewassen kan worden.
Ik heb de stof om de baleinen vastgemaakt met klittenband en de kuipbekleding heb ik over de rand laten vallen en met elastiek strakgezet. Het was even fiegelieren hoe het  het mooist zou zijn met het handvat. Ik ben zeer tevreden over het resultaat en ik geloof de aanstaande papa en mama ook.


Babybor (zonder -n), de pop van Doris, mocht even proefliggen.
Ik heb ook een dekentje gemaakt van de rest van de stof maar die heb ik nog niet op de foto.

4 opmerkingen:

  1. Prachtig geworden! Het kapje met de roezeltjes is zo lief. Knap gedaan.

    Fijne jaarwisseling!

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi werk! En wat leuk dat er de vorige keer ook een verslag is gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke wieg is het zo geworden! (En ik denk dat ze een jongetje krijgen... LOL!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bereklus zeg! Dat heb je heel mooi gedaan. Iedereen kan een patroon volgen maar dit is heel andere koek!

    BeantwoordenVerwijderen